De kunst van het goede gesprek – hoe krijg ik dat onder de knie?

Leidinggeven betekent blunderen.

Veel mensen zijn niet tevreden over de kwaliteit van het gesprek met hun leidinggevende. Veelgehoorde klachten zijn dat leidinggevenden:

  • onvoldoende tijd vrij maken – 
  • te veel zenden & te weinig luisteren –
  • zich afstandelijk opstellen met weinig gevoel voor de mens –
  • onvoldoende waarderen wat er goed gaat –
  • weinig support geven, wanneer je met tegenslag kampt –
  • weinig oprecht zijn over je hoe ze jouw toekomst zien –
  • ongenuanceerde kritiek geven

Dergelijke klachten hoor je van alle groepen medewerkers, rijp en groen, maar steeds meer vanuit de Young Professionals – zo blijkt uit veel medewerkersonderzoek.

Begrip voor de leidinggevende

Ik heb er alle begrip voor dat leidinggevenden steken laten vallen en blunderen. Toen ik als jonge manager voor het eerst een afdeling ging leiden, maakte ik ook flinke fouten in de gespreksvoering – sorry zeggen en de relatie weer proberen te repareren, zo dacht ik er dan mee weg te komen.

Ook mijn eigen ouders hebben geblunderd toen ik jong was; maar je kunt je ouders hun blunders vergeven, omdat zij ook een affectieve band met je hebben opgebouwd.

Als leidinggevende heb je domweg niet de tijd voor het opbouwen van zo’n persoonlijke affectieve band als jij met je ouders. Het goede gesprek dat je thuis aan de keukentafel hebt, is niet makkelijk te kopiëren naar de werkvloer.

Waarschuwing

De leidinggevende (m/v) die teveel steken laat vallen en blijft blunderen in ‘het goede gesprek’ zal merken dat zijn teamleden afhaken en vertrekken. Hoe voorkom je dit?

In de meeste management development trajecten werkt de leidinggevende aan zichzelf en aan z’n people’s skills. Een manager leert om een betere gesprekspartner worden -bijvoorbeeld het

  • tackelen van een lastige situatie
  • geven van feedback
  • vaststellen van een persoonlijk leerdoel
  • sparren over een kwetsbaar onderwerp

Een people manager luistert goed, stelt vragen, geeft feedback die aankomt in plaats van afketst, denkt mee, stelt zich feilbaar op en komt met suggesties. Dit is Verbindend Leiderschap en dit is ontwikkelbaar, het is een kwestie van de juiste mindset en veel oefenen.

Alles begint met luisteren

We luisteren zo’n 16 uur per dag, maar de vraag is hoe goed we luisteren. Wanneer je als leidinggevende blundert is gebrekkig luisteren vaak de oorzaak – de krant staat er dagelijks vol van. Gebrekkig luisteren wil zeggen: onvoldoende verbinding maken met wat er echt gaande is in de realiteit van het gesprek.

Mijn leermeester Otto Scharmer onderscheidt vier niveau’s van luisteren:

Een people manager is in staat om tegelijkertijd te luisteren vanuit:

  • niveau 2 – feitelijk luisteren met open mind
  • niveau 3 – empatisch luisteren met open hart

Mijn vragen aan jou zijn:

  • Vanuit welk niveau van luisteren opereer jij doorgaans?
  • Kan en wil jij jezelf naar een hoger niveau tillen?
  • Zo niet, is dit een kwestie van niet kunnen of niet durven?

Geinteresseerd in een stuk persoonlijke ontwikkeling of in een verdiepingsslag?

  • Bijvoorbeeld omdat jij onder stress tegen je eigen blokkades oploopt, die maken dat je dan onverhoopt op niveau 1 blijft steken.
  • Bijvoorbeeld omdat je als leidinggevende met ambitie geen goede talentontwikkelaar kunt zijn zonder niveau 4.

Neem contact met ons op voor meer info of voor een afspraak voor vrijblijvende intake.

 

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website is gemaakt door www.ronkatzenbauer.nl