Een teammanager die ik sprak, liet me zijn feedback scores zien uit het medewerkers tevredenheid-onderzoek (MTO). Zijn team had nogal kritiek op zijn stijl van leidinggeven: ze vonden hem té stellig en té dominant en te weinig coachend.

Hij kreeg dus onverwacht een gele kaart.

Deze manager had er slecht van geslapen: Hoe nu verder?  Ik kan toch niet laten zien hoe ik me voel?  Ik maak me zorgen over mijn reputatie in de organisatie. Zijn mijn carrièrekansen nu voorbij? Moet ik nu weg? Omgaan met kritiek: hoe doe je dat?

Nee, weggaan is niet nodig. Integendeel. Hieronder lees je de eerste stappen om het noodzakelijke veranderproces goed op de rit te zetten.

Omgaan met kritiek: je kunt er beter uitkomen.

Zo’n feedbackmoment is een uitgelezen kans om je leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Hoe pak je dit aan?

De beste manier is om in contact en in gesprek te blijven met je teamleden…  over wat er beter zou moeten en wat jij hieraan kan doen. Dit betekent echter dat jij je niet alleen nieuwsgierig, maar ook kwetsbaar moet opstellen. Je ego even aan de kant zetten.

Een aantal tips voor omgaan met kritiek:

  • Laat blijken dat je de kritische feedback serieus neemt… zeg bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg en in 1-op-1 contact dat je geschrokken bent
  • Bedank je teamleden voor hun openhartigheid en moed om kritische feedback te geven
  • Formuleer gezamenlijk hardop jouw belangrijkste aandachtspunt
  • Vraag om support en feedback aan je eigen leidinggevende, je HR business partner en je coach
  • Doe nader research naar je vraagstuk, nodig bijvoorbeeld een paar omstanders uit voor een 360-graden feedback, klik op onze 360-tools
  • Als het lastig voor je is om de dialoog van de grond te krijgen, kan je jezelf en je team laten begeleiden door een externe coach

Als je min of meer gedwongen wordt om je leiderschaps repertoire te verbreden, staan hierboven de zes stappen om je noodzakelijke veranderproces goed op de rit te zetten. Je doel is ervan te leren.  Tegelijk zorg je ervoor dat je de nodige support terugkrijgt vanuit je omgeving. Vooral als je een nieuwe baan start is dit relevant: je eerste 100 dagen.

Het doel is te voorkomen dat het escaleert tot een rode kaart!  Dat betekent even goed doorbijten, maar als je weet hoe je moet omgaan met kritiek, kun je er beter uitkomen!

Meer informatie? Neem een kijkje op de pagina executive coaching.