Weet jij wat de meeste schrijvers van blogs vergeten?

sign-on-streetWat ik vaak zie is dat mensen blogs schrijven met geen ander doel dan zichzelf zoveel mogelijk te profileren. Het gaat hier alleen om het versterken van de expertstatus, ego is hier aan het woord.

De kern van het schrijven van blogs is dat je de klant ontmoet en waarde geeft

Je bent bewust een relatie aan het opbouwen. Waarde kan in allerlei vormen aangeboden worden, als het maar helpt in de oplossing voor het probleem van de potentiële klant. En als vanzelf versterk je ook nog jouw positie als expert. Twee vliegen in een klap!

Valkuilen zijn er om er in te stappen

Natuurlijk, je gaat zeker in een paar valkuilen stappen. Dat is onvermijdelijk als je aan het leren bent. Maar zorg er dan wel voor dat je iemand vraagt die meer ervaring in het schrijven heeft en je daar bij helpt door de teksten na te kijken en tips te geven. Je leert alleen van degene die meer weet, toch?
Ik ga je alvast helpen met een paar valkuilen, waar je hopelijk niet in gaat stappen.

Valkuil 1 – Alles willen vertellen of eigenlijk te weinig vertellen

Vaak heb je dan geen keuze gemaakt voor de kern van je verhaal. Vraag jezelf af ‘Wat is de boodschap in deze tekst’? Besef dat je niet alles kan vertellen in een blog. Maak een keuze en schrijf daar over.
Tip: Maak een lijst van de andere onderwerpen die je ook wilde beschrijven en maak daar nieuwe blogs van.

Valkuil  2 – De afstand tussen jou en de lezer laten bestaan

Zakelijke teksten werken niet online. Dat schept afstand. De kans is groot dat je blog dan als artikel wordt gezien en men haakt af. De lezer wordt graag persoonlijk aangesproken. Dat zorgt er voor dat de afstand die er is word overbrugd. Wat kan helpen is spreektaal te gebruiken. Schrijf alsof je in gesprek bent met iemand.

Valkuil  3 – Verkopen zonder te vertellen dat je dat doet

Iedereen weet dat je als ondernemer ook iets te verkopen hebt, dus dat is geen probleem. Maar blogs die alleen dienen om te verkopen doen het slecht op internet. Het is geen probleem om te verkopen via een blog, maar laat er geen twijfel over bestaan dat dit de bedoeling is. Je kunt dat prima op een ludieke manier verwoorden. Zorg er wel voor dat je ook blogs schrijft met gratis waarde voor de klant.

Valkuil 4 – Geen waarde geven is geen klant binnenhalen

Teksten schrijven die niets bijdragen aan de klant zijn mijns inziens niet zinvol. Want je focus is de klant. Jij wilt dat die interesse krijgt in jou en jouw diensten. Zonder deze focus zal de lezer afhaken en geen klant bij je worden. Zonde van de tijd en energie. Dus bedenk altijd eerst, wat is interessant voor de klant en wat kan ik geven aan de klant?

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website is gemaakt door www.ronkatzenbauer.nl