Team Management by Values

Be the Change you want to see in your TEAM

Gedeelde waarden als fundament voor teamontwikkeling

Zonder een -min of meer- gedeeld waardenpatroon blijft samenwerking lastig. Ieder teamlid heeft zijn eigen waardenpatroon en handelt ernaar. Omdat we allemaal een verschillend waardenpatroon hebben, is het goed om bewust te worden van de waarden die we als team delen.

Bij elke belangrijk beslistpunt is telkens de vraag: welke waarden en belangen zijn in het geding?

 Wat speelt er bij jullie?

  • Willen jullie de samenwerking en effectiviteit verbeteren?
  • Lijdt de afdeling schade door onvoldoende aandacht voor bijvoorbeeld klantbelang of duurzaamheid?
  • Verlies van interne cohesie als gevolg van reorganisatie of bezuiniging?

Overal waar een goed team moet worden gesmeed of waar belangen-verschillen spelen, is een goede afstemming van waardenpatronen dé sleutel tot uw blijvend succes.  Want waarden zijn de drivers achter ieders handelen.

Herken je ook de valkuilen?

Een valkuil is dat een team zich beperkt tot een gesprek over collectieve waarden of een gedragscode. De kernwaarden en de gedragscode beklijven onvoldoende wanneer het de persoonlijke waarden van de mensen onvoldoende raakt. Dan komt persoonlijk commitment en teamontwikkeling niet van de grond.

Een andere klassieke valkuil is het niet adequaat belonen/straffen van gedrag.

Zo werkt het wèl: battle of values

Doelstelling van een Management by Values workshop is elkaars waarden beter te leren kennen en samen de gedeelde waarden te bepalen. Het ontwikkelend van een feedback- cultuur legt een basis voor een continue bijstelling van waarden en gedrag. 

Waar tegenstellingen botsen neemt de kans de we een nieuwe richting inslaan toe. Hoe? Door met elkaar de waardenbotsing – de battle of values – aan te gaan en daar door uit te komen.

We focussen daarbij op actuele issues als transparantie, klantbelang, succes, integriteit en duurzaamheid. 

Resultaten: wat levert het op?

  • Medewerkers gaan beter samenwerken
  • Mensen stellen hun eigenbelang niet automatisch meer voorop, maar laten het belang van een collega of klant, zwaar meewegen.
  • U kunt uw team beter bijsturen op uw specifieke kernwaarden – als bijvoorbeeld ‘hoor & wederhoor’, klantbelang of duurzaamheid’
  • Hierdoor neemt de kwaliteit van uw product/dienst toe
  • Zie verder: values assessment (klik voor brochure)

Voor meer informatie

Interesse in Waardengedreven teamcoaching? In een vrijblijvend gesprek bespreken wij graag uw vraagstuk. 

Louis Dell, voormalig directeur KPMG

‘Vanaf 2006 werken wij naar volle tevredenheid samen met Martin Verweij in teamontwikkel & MD-trajecten, op directie- en managementniveau. Wij waarderen hem om zijn creative design en het leveren van maatwerk. Door zijn jarenlange ervaring kan hij effectief improviseren en teamsessies leiden die ècht impact hebben’ 

Helen Meijer, Greenhouse Innovation Leader, Deloitte

‘Martin heeft bij Euroforum meerdere succesvolle leiderschapstrajecten opgezet. De managers zijn getraind in feedback geven en coaching. Dit hielp om de competenties van jonge HBO-ers beter te ontwikkelen. Een uitstekende manier om jonge mensen aan ons te binden & boeien. Het verloop liep significant terug. De teamcoaching van de directie leidde tot betere langere termijn visie en een hechtere MT-samenwerking’

Blogs over Management by Values

Fout gemaakt? Feedbackcultuur cruciaal in gezond bedrijf

Fout gemaakt? Feedbackcultuur cruciaal in gezond bedrijf

Bedrijfsfouten zijn dagelijks nieuws. Vriendjes politiek. Etnisch profileren. Graaicultuur. Herinner je je dit voorbeeld: H&M adverteert een zwart jongetje in een monkey sweatshirt. Op social media groeit deze belediging uit tot een debacle. Vraag jij je ook af,...

Lees meer
Trend in HR & teamcoaching: 360-graden feedback als tool

Trend in HR & teamcoaching: 360-graden feedback als tool

Stel je voor: collega's geven elkaar het hele jaar door feedback. Ze sturen elkaar tijdig bij. De manager gebruikt hun input voor het jaargesprek en/of beoordeling. Banken, verzekeraars en energiebedrijven zetten stappen om het klassieke eindejaarsgesprek en...

Lees meer
Leidinggeven: hoe creëer jij harmonie in plaats van ravage?

Leidinggeven: hoe creëer jij harmonie in plaats van ravage?

Constante verandering èn versnelling: als leidinggevende zit je hier middenin. Elke dag opnieuw. Van jou wordt geëist, dat je steeds meer doet - met minder middelen. Je moet vele kwaliteiten tegelijk in huis hebben. Neem voorbeeld aan een dirigent. Diens voornaamste...

Lees meer