Af en toe kom je iemand tegen met wie het niet botert. Een tegenpool. Misschien is het een klant of collega. Het is in ieder geval direct duidelijk hoe jij je over diegene voelt…  jullie worden geen vrienden…  

 

Vaak is dat terug te leiden naar één oorzaak: jij en de ander  hebben een andere mindset en kijken vandaar uit anders tegen zaken aan.

Waar de één links wil, wil de ander rechts. Een discussie over wat de juiste kant is, werkt alleen maar averechts. Bijna automatisch wil je je gelijk halen en zet je je hakken in het zand.

Samenwerking is ver te zoeken.

Kun je dan op geen enkele manier een brug bouwen tussen mensen die 180 graden van elkaar verschillen? Tuurlijk wel, dacht Heineken. In een paar minuten laten zij je in hun nieuwste reclame zien hoe het wél moet. IJzersterke reality video.

Als je iemand’s verhaal leert kennen, zet dat iemand in een totaal ander perspectief. We zijn aan het eind van de dag allemaal mensen van ‘vlees en bloed’; dit sterke filmpje laat zien dat je door – met een andere mindset te luisteren – betere samenwerking en meer werkplezier kunt creëren.

Om er maar een quote bij te pakken:

“There isn’t anyone you can’t love, once you know their story.”

En zo is het.

Mocht je weer eens een collega of een klant ontmoeten waarbij het niet botert, trek de stoute schoenen aan. Stel je oordeel uit en vraag gewoon welk verhaal er achter hem of haar zit. Wedden dat het werkt en dat je een onplezierige situatie kunt ombuigen naar een meer open en plezierige.

https://www.youtube.com/watch?v=dKggA9k8DKw